Je kan geen krant openslaan of kijken naar de TV of het verschijnsel AI komt voorbij. Een enorme hype waarvan veel mensen denken dat we erop zitten te wachten, maar dat is helemaal niet zo. Er wordt een aanbod gecreëerd en vervolgens ontstaat er vanzelf een vraag. Nu kan AI best handig zijn bij het automatiseren van processen (wat allang gebeurde, alleen kan het verbeteren met AI), maar het is een onzinnig middel om de mens te vervangen.

Veel mensen denken dat AI een systeem is dat zelf informatie bij elkaar zoekt, maar dat is een misvatting. Wereldwijd zijn honderdduizenden mensen bezig om AI te vullen met informatie. AI gaat niet zelf ontdekken wat een pizza is, een mens moet dat AI vertellen en vervolgens kan AI dan heel snel koppelingen leggen, sneller dan de mens. Het probleem daarbij is dat de informatie waarmee AI gevoed wordt wel betrouwbaar moet zijn. Aangezien het mensenwerk is, kan daar gemakkelijk een fout insluipen. Bovendien als AI wel zelfstandig informatie vindt, kan het niet beoordelen of die informatie correct is. Daarnaast hoor ik ook regelmatig verhalen dat AI antwoorden maakt die niet kloppen, maar omdat er nu eenmaal een antwoord moet zijn. Een antwoord als ‘dat weet ik niet’ is uit den boze, de mens mag niet teleurgesteld worden.
Heel veel mensen zijn de digitale wereld als normaal gaan beschouwen. Ze hebben geen idee hoe het werkt, maar het levert wel op wat ze willen, of tenminste wat ze denken dat ze willen. Wie probeert grenzen te stellen, loopt vanzelf tegen obstakels aan. Zelf heb ik besloten dat ik eens wat minder met bigtech te maken wil hebben. Facebook, X heb ik al jaren geleden buiten geknikkerd. Whatsapp, Tiktok, Instagram en dergelijke heb ik nooit gehad. Maar er is meer waar ik vanaf wil. Zo zal ik binnenkort Google en Microsoft Office in de ban doen. Ik denk dat het leven zonder die twee best kan en er zijn alternatieven. Linkedin is een twijfelgeval dat nog even de voorkeur geniet. Qua sociale media gebruik ik verder alleen nog Mastodon en Bluesky. Eigenlijk ook al teveel. Velen vinden sociale media fantastisch als marketing tool, maar kijken weg als ze geconfronteerd worden met de keerzijde.
Voor informatie uit media kun je eigenlijk niet om DPG heen, zeker nu ze RTL gaan overnemen. Dat is nog een dingetje. Tuurlijk is er alternatieve media, maar ook hier nog twijfel.
Zonder digitale wereld is het best lastig leven. Alleen geld al is grotendeels digitaal, zeker in Nederland is het fysieke geld een uitstervend fenomeen. Maar ook digitale agenda’s, smartphones en e-books zijn uitingen van de digitale wereld. De meesten kunnen niet meer zonder. Ook ik niet. Toch wil ik niet verder in deze digitale stroom en heb me voorgenomen om zo min mogelijk met AI in te laten. Best lastig, want eigenlijk zijn zoekmachines ook AI en ik zie ook steeds vaker AI opties in allerlei programma’s toegevoegd worden, die automatisch geïnstalleerd worden op mijn PC.
Als schrijver bekijk ik wel eens vacatures op schrijversgebied. Zodra ik de termen SEO of GEO lees, haak ik af. Ik schrijf geen teksten omdat ze makkelijk te vinden zijn door zoekmachines (SEO) en al helemaal niet voor ChatGPT (GEO). Ik schrijf teksten omdat ik een bepaalde stijl heb. Dan wordt me verteld dat je wel rekening moet houden met het publiek, want die wil bepaalde teksten lezen. Dat is zeker waar en verschillend publiek moet je op verschillende manieren benaderen. Maar ik schrijf niet voor het publiek, ik schrijf omdat ik wil schrijven. Schrijven zoals ik dat wil, omdat ik een boodschap wil overbrengen. Het is een eigengereidheid die tegen alle regels ingaat en die alle studieregels opzij schuift. Commercieel gezien natuurlijk een doodzonde, maar ik schrijf niet voor het geld, dus commercie kan me dan ook weinig schelen. Voor mij hoeft een tekst geen verkooppraatje te zijn, slechts een vorm van informatie. Een boodschap voor diegenen die het willen lezen. Lees je het niet, ook prima.
Ik ben allergisch geworden voor vacatures die oproepen om je eigen schrijfstijl over boord te kieperen en je aan te passen aan een eenheidsworst en een marketingsysteem. Dat soort oproepen passen binnen een ratrace en een kapitalistisch systeem waarin geld verdienen gaat boven inhoud. Door daar niet aan mee te doen, kom ik vanzelf in een niche markt, maar wel kan ik dan dicht bij mezelf blijven.

Geef een reactie